dimecres, 29 de desembre del 2010

Calotxí calí (2)

Avui ens ve a veure al programa la Sole, una gitana universitària.

- Hola, Sole, benvinguda al programa. 
- Hola, Maria. 
- Què estàs estudiant, Sole? 
- L’últim curs de Magisteri. Aquest any, si tot va bé, acabo. 
- Això és molt per a una gitana, no? 
- Ho deu ser perquè fa temps, des de l’institut, que no me‘n trobo cap! 
- I quina és la teva experiència?
- Hi ha hagut moments difícils, no et vull enganyar, són molts anys darrere els llibres, però a mi m’agrada estudiar i els meus pares sempre m’han animat i jo els ajudo al mercadillo sempre que puc. 
- T’has sentit alguna vegada discriminada?
Mai. Entre els meus companys, jo he sigut una estudiant més, com els altres. Sempre hi ha gent amb mala bava, però els és igual un gitano que un coix, el cas es despreciar. No s’ha de fer cas.  
- Estàs casada, Sole? 
- Encara no. Primer vull acabar la carrera.
- I a casa teva, què diuen? 
- Que quan tingui xinorris seran ja molt vells...
- Gràcies, Sole, per venir al programa. T’agradaria dir alguna cosa més? 
- Jo diria a les nenes més joves que estudiïn, que és molt important tenir un ofici i fer el que realment t’agrada i que això no està renyit ni amb ser gitana ni amb ser dona ni amb ser mare. 
- Gràcies. Aquí queden les teves paraules i la teva experiència.



*****

La Sarai i jo ens passàvem el dia juntes, com bones cosines. El que més ens agradava era anar a la pineda a escoltar música mentre assajàvem coreografies i parlàvem de les nostres coses. 
- Jo vull fer la meva pròpia roba. T’imagines? Moda Romí, en lletres ben grosses. 
- A mi m’agradaria fer un programa de ràdio. 
- Com mola! 
- I tu em vestiràs. 
- I tu parlaràs de mi per la ràdio. 
- Diré: I avui, amb tots nosaltres, Sarai, que acaba de presentar la seva col·lecció Romí a les passarel·les de París...” 
- Quina làbia, cosina! 
- Sarai... 
- Què? 
- A tu t’agrada en Ramon? 
- Ai, no ho sé. Per què? 
- Et vol demanar. 
- Com ho saps? 
- L’he escoltat quan li deia al meu papa. 
- ... 
- ... 
- I a tu, t’agrada el gatxó, no? 
- Sí. 
- Cosina, tindràs problemes. 
- Per què? Hi ha gitanes que es casen amb paios. 
- El teu pare no et deixarà.
- ...